May 15, 2014

Gadis mencuba benda baharu

     Jejaka itu sedang meneliti ruang kedai itu. Diamatinya segenap gelagat manusia yang keluar masuk ke premis yang sedang dia jejaki. Jejaka itu hinggap dari rak ke rak untuk mencari apa yang diperlukannya. Ketika itu suasana memang hambar, lengang.

     Sebenarnya dia tahu dan memang niat dia untuk hinggap di rak yang memang dia tahu itu. Tapi sengaja bagi menyesuaikan dengan keadaan dan habitat premis berkenaan dia berpura-pura mencari benda yang dia sendiri tak pasti.

Inilah momen yang ingin dikisahkan.

     Bertudung biru tua. Sisipan tudung dibelit gaya moden kontemporari sebagai mengikut arus kemodenan, mungkin. Tudung bawal itu kelihatan luar biasa bila dikenakan ke batang tubuh seorang perempuan muda. Bekulit cerah, mungkin akibat mekap atau memang dia menyerlahkan kulitnya yang sememangnya semulajadi cerah dengan mekap. Bulu mata beralas maskara, lentik. Bibir mengil dengan gincu merah terang seraya terus menggamit pandangan jejaka itu serta ada beberapa tahi lalat di sekitar wajahnya. Memang terpesona. Berbaju kemeja, seluar skinny dan selipar high heel. Disamping itu, tangan terbeban dengan beg tangan putih krim sebesar radio di rumah orang tua jejaka itu. Terus dia teringat radio yang sudah bertahun digunapakai bagi memberi info dan hiburan kepada bapanya yang minat dengan siaran Radio Klasik Nasional dengan slogan 'Menggamit Kenangan'.

     Mereka berdiri di rak yang sama genre. Ruangan novel Malaysia yang sebahagian isi-isinya sama jalan cerita dan plotnya. Tapi, jejaka itu tidak meminati jenisan itu. Dia membelek fiksyen ala Melayu garapan penulis-penulis tempatan serta ada buku-buku puisi dan cerpen dan catatan yang boleh menawan hatinya. Jejaka itu memerhatikan gelagat gadis sambil membuat gaya sedang membaca penuh tekun. Ditatapnya buku Sebuah Kapal Terbang Yang Terhempas Di Subang Jaya sambil lirikan mata terus memerhatikan gelagat gadis itu. Jejaka itu rasa dia perlu menolong gadis tersebut. Dia tidak pasti sama ada gadis itu perasan atau tidak bila dia sedang stalk gadis tersebut. Dia buat rileks.

"Pernah baca FIXI ke?" jejaka memulakan luahan aksi katanya.

"Ni first time nak baca. Baru nak try," balas gadis manis itu sambil tersenyum.

"Owh, cuba la baca MURTAD, lepastu baca sambungan dia TUHAN, serius best," cadang jejaka itu cuba membantu sambil meletakkan buku yang bertajuk panjang tadi dan mengambil buku Lolos Penjara.

"Ooo yeke? Awak dah baca ea?" tanya gadis itu semacam kagum.
"Apa lagi yang best? Mana lagi yang awak dah baca?" sambung gadis itu. Dia datang dengan kawannya yang free hair tapi kawan dia tunggu kau luar premis.

"Ha'ah, ade la sikit yang saya dah habis baca. PINJAM ni baru semalam saya habis baca, not bad la kalau awak nak cuba. Pengejar Bintang pun best, kalau Lejen, penulis dia Nami memang awak kena baca la" jelas jejaka itu lebih lanjut
"Coklat pun best saya dengar, ramai orang komen dan review positif pasal buku tu. Try la," cadang jejaka itu sekali lagi.

Kawan gadis itu seperti menggangu conversation santai itu, sebab jejaka itu perhatikan mata gadis itu seperti berkomunikasi dengan kawannya supaya tunggu lebih masa. Dan sedikit lega perasaan jejaka itu bila dia dengar suara kawan gadis itu berkata, "Take your time" dan jejaka itu mengagak yang kawan gadis itu bersuara sambil buat riak muka memerli.

"Awak ni study lagi atau dah kerja?" jejaka itu cuba untuk mengorek maklumat. Mungkin kerana wajah gadis itu sangat familiar dengan muka student institut pengajian tinggi yang merayap mencari makna di sebuah pasaraya dan dinoda dengan butik-butik mewah seperti La Senza dan lepak di Starbucks dengan memesan air yang paling murah tetapi lepak sampai tak ingat dunia.

"Saya dah kerja, kat Simpang Tiga, kerja macam banci tu la, kira statistik lebih kurang" jelas gadis itu. Tak lekang senyumannya, seperti selesa dengan perbualan itu.
"Awak umur berapa? Study lagi kan?" balas gadis itu lagi.

"23. Study lagi," ringkas dalam terkejut jawapan itu dikeluarkan. Tiba-tiba bertanya umur ni buat jejaka itu insecure. Cinta itu buta, mana ada kenal umur. Tengok Siti Nurhaliza dengan Datuk K la kalau tak percaya. Tapi peduli apa pasal cinta? Jejaka ni sedang tolong gadis itu. Ikhlas kot!

"Owh, saya 21. Awak study mana? Unimas? Kos ape? Dah lama ke kat sini?" kali ini ringkas dan padat pulak soalannya.

"Ha'ah. Ambik komunikasi. Dah tahun kedua nak masuk tiga dah," sangat ringkas sebab nak lari topik.
"Awak kalau nak tengok buku macam ni lagi tengok la belakang rak ni, yang paling bawah sekali, ade lagi buku-buku lebih kurang macam FIXI dan Lejen ni," terus beralih topik. Berjaya.

"Nanti la saya tengok kejap lagi. Saya tak boleh lama sangat, kawan tunggu. hehe" terus senyum dan pergi ke rak genre lain. Jejaka tu memang betul-betul nak tolong pun masa tu. Tak terfikir nak mengorat ke ape dan di tangan jejaka itu masih utuh beralaskan Lolos Penjara sebuah nukilan Naufal Tarmizi ala-ala cerita Prison Break bernuansa Malaysia.

     Gadis itu kembali dan jejaka itu masih di rak yang sama, menikmati Lolos Penjara tanpa mempedulikan sekeliling. Tapi, dia sempat kerling bila gadis itu mengambil beberapa judul FIXI dan Lejen, antaranya MURTAD, SIONG dan PINJAM juga buku Lejen, mungkin Pengejar Bintang. Dan gadis itu terus beratur di kaunter yang tak ramai pelanggan manakala jejaka itu terus menghadap buku Naufal Tarmizi itu. Dalam masa tiga minit lebih kurang, siap sudah jual beli gadis dengan kedai tersebut dan gadis itu meninggalkan kedai itu tanpa menyapa jejaka yang sedang membaca di rak tadi. Tanpa ada ucapan 'Bye' atau 'Saya balik dulu' atau 'Terima kasih'. Namun itu sudah okey bagi jejaka itu kerana keberadaan dia di situ sempat juga untuk dia menghasut hati lembut untuk menambahkan koleksi wang ringgit LejenFIXI. Dia berharap gadis itu akan teringat kepada dirinya dan berusaha mencarinya untuk berterima kasih kerana mengubah hidup palsunya sebelum ini. Cewah!