March 29, 2014

Majlis Ilmu

Sekarang makin ramai majlis ilmu yang dianjurkan. Ada sebahagian manusia cakap-cakap yang ini adalah trend. Setiap program ada agenda tersendiri dan matlamat yang mahu dicapai.

Minggu ni tempat aku dihadiri oleh ulama besar nusantara. Beberapa minggu lepas aku diberitahu oleh kawan aku perihal ini. Aku terkejut sebab idola nak datang dan pada masa yang sama, masa ulama tu nak datang aku terlibat dengan program yang agak grand. Kawan aku asyik tanya aku ikut program yang mana sebab dia tahu aku minat dengan cara ulama tu. Dengan tenang dan bersahaja aku jawab aku akan sertai program yang satu lagi. Ramai jugak yang hairan kenapa aku pilih jalan tu. 

Truly, aku memang sedih gila tak dapat pergi program bersama ulama tu. tapi apakan daya, program yang aku join telah dirancang terlebih dahulu, sejak semester lepas berbanding program ulama tu yang dirancang sebulan lebih sebelum ni rasanya.

Aku bukan taknak meraikan ulama tu, tapi dah memang program aku join tu dah dirancang awal-awal, aku ikut je la walaupun ada ahli jawatankuasa ajak aku blah dan join program bersama ulama tu. Aku rileks je sebab aku fikir hati kita lagi penting.

Bayangkanlah, kau join program ulama tu semata-mata mencari kemasyhuran. Macam mana kau rasa? Bangga? Riak? Aku bukan nak mengutuk program. Aku jugak taknak kutuk orang yang ajak aku, tapi ini sebagai respon dan refleksi aku. Aku tau program tu bagus. Asal nama program tu berkaitan input ilmu, memang peneman sejati kita, malaikat kanan, akan selesa mencatat amalan kita.

Program yang aku join tu biasa-biasa sahaja selai selebriti yang dijemput.  Selebriti jemputan pun orang kenal melalui televisyen. Aku sendiri pun tak berapa kenal dengan tetamu tu berbanding ulama yang datang tu. Eleh, yang ulama tu pun korang kenal sebab tengok tv takpun kawan-kawan kau kenalkan.

Apa-apa pun aku nak pesan ke diri aku ni supaya bawa hati yang tenang dan lapang ke mana majlis tu. Kalau terpaksa dan untuk kemasyhuran. Maaf. Aku malas. Aku perati je lepas ni gambar-gambar yang akan memenuhi alam maya dengan suasana berbeza disamping selfie secara individu atau berkumpulan oleh 'ustaz' dan 'ustazah'. Itu yang aku rasa bila awal-awal ikut program ilmu, asyik mencari jurugamabar ataupun orang ajak bergambar. Sekarang sila kirim salam melainkan aku betul-betul ditarik atau dipaksa takpun kesian dengan kawan-kawan. 

Belajarlah untuk malas dalam perihal tertentu

Allahummasolliala Saiyidina Muhammad!.