December 28, 2013

Lupa

Aku bangun pagi
Aku cuba menikmati
Sedikit sebanyak aku selidiki hari
Rasa-rasa manusia mana aku jumpa?

Lupa
Manusia semua pelupa
Kala hari sombong begini
Manusia hanya mampu diamkan diri

Lupa
Manusia tidak perlu pembantu
Tika kaki sendiri memikirkan hala yang sedikit buntu
Tiada siapa berani menyapa aku
Mungkin ini mereka mereka mahu
Gunakan aku dikala tangan tak sampai menggapai bulan
Guna akal aku untuk mewakili marhaen yang kepincangan

Lupa
Asal saja laku aku ditabrak salah terus aku ditikam hancur
Usai solat jemaah aku dijemur di balai bersalah
Perasaan aku ke kamu sedang dijarah-tarah dan memikul nanah
Lupa sekali aku yang kamu itu manusia.
Manusia yang hanya tahu gembira banyak,
hingga hati aku koyak
Manusia yang tahu sedih sedikit terus menolak perit

Lupa aku perihal kamu
yang ternampak lebih ilmu dari aku
Maafkan aku sebab terlupa aku bukan manusia di mata kamu.

Adanya kamu buat aku seperti ingin beradu sendiri
Eloknya kamu juga sendiri
Terlupakan aku lagi.