June 12, 2015

Semalam adalah kebahagiaan

Semalam tentunya sudah lepas. Hari ini sedang kita lalui. Sejarah mungkin berulang tetapi mungkin dendangan dan pelakunya adalah berbeza.

Kadang-kadang semua itu seperti karma. Dan itulah sejarah yang berulang. Terpulang kepada kita untuk percaya kepada orang kita mahukan. Itu adalah permulaan untuk karma yang kita mahu. Setiap perlakuan kita perlu percaya akan ada balasan itu. Sekali lagi watak dan dendangan yang bagaimana kita mahukan.

Lebih jelas lagi, aksi dimakan kata-kata sendiri. Seperti mana matlamat menghalalkan cara. Seperti mana cakap tidak serupa bikin.

Kita perlu hidup berdepan realiti. Jangan dimarahi jika orang tidak bahagia dengan kita. Kebahagiaan zaman kontemporari ini perlukan kesapingan harta. Ekonomi yang sakit memang memaksa kewujudan sikap materealistik. Lalu itu salah satu jalan bahagia. Kalau tidak mahu begitu, carilah orang sekeliling yang punyai lazat syukur paling atas.

Kalau suka katakan ya. Tapi, suka tidak semestinya mampu.
"Aku suka kepada kamu. Namun aku tidak mampu. Menampung diri kamu mungkin aku mampu. Namun menampung hari esok bersama kamu mungkin mustahil."

Benar, kebahagiaan datangnya dari hari semalam. Namun untuk kekalkan hari semalam terlalu mustahil. Lalu berpijaklah terus di bumi yang nyata. Janganlah menipu diri sendiri lagi.