April 8, 2014

Bisik Hikayat Hujan

Hujan ini benar menguji
Seoarng hamba tidak mampu
Tidak mampu meneruskan perjalanan
bila hujan terlalu lebat
Tidak mampu memecut laju
tika hujan rintik melankolik,
khuatir gelincir

Seperti hati ini
Tatkala kesempitan datang
Aku mengulang tayang momen anganan
Aku mahu jaya
Aku mahu cita

Aku lupa
saban hari kita ditinggalkan
oleh orang-orang yang tak tentu
Tak tentu pegangannya
Tak tentu amalannya
Tak tentu dan tak tahu bila matinya

Aku cuba bersangka baik.
Sambung melayan titisan hujan

nada hujan berbisik;

"Hidupmu masih jauh, tapi hayatmu seperti aku"
Hidupmu turun naik, aku pula turun sahaja, namun menghidupkan"
"Hayat kita sama singkat. Bezanya cuma aku turun sebagai noktah dan kau bila-bila masa sahaja"

Aku tenung dan aku renung alirannya yang statik
Tidak berselisih walaupun jatuh dari arah yang satu, dari atas
Padahal aku dan dia datang dari Maha Pencipta dan Maha Pencinta.
Masih tidak serupa.

UNIMAS, Kampus Barat, Kehujanan.
8 April 2014M / 7 Jamadil Akhir 1435H