December 6, 2013

Hempasan Beban

Jam 1429
Aku mendail nombor pengguna Celcom.

"Assalamualaikum", garau suara seorang lelaki menyahut.

"Waalaikummussalam, sihat ke?" sapaan mesra dari aku seperti biasa.

"Buat apa tu? Dah minum?" pertanyaan klise setiap kali aku mendail nombor ini.

"Kat sini baru lepas zohor, macam biasa la petang2 macam ni, berzikir sambil baca terjemahan Quran," dia menerangkan seperti kebiasaannya. Dia pantang kalau orang lain hubungi dia pada waktu solat. Pantang!

"Pak Cik Ya kau baru lepas operate, usus dia tersumbat. Tu sebab yang dia masuk wad tempoh hari. Sepupu kau Abang Awie sedang jaga dia," dia  menambah kepekatan perbualan itu.

"Ooooo...patutlah..ingatkan ade ketumbuhan ke apa...Ma mana? Sihat ke? Orang nak mintak duit seratus dua kalau boleh nak bayar yuran kolej. Tak bayar2 lagi ni," suara tenang namun ada sedikit bebanan untuk diungkapkan. Bukan mahu menyusahkan dia, tapi terpaksa.

"Cakap betul2 la nak berapa? Seratus ke dua ratus?" macam meninggi sikit tahap kegarauan dia.

"Dua ratus la, lebih elok lebih daripada kurang," selamba je buat tak malu. Aku bukan tak malu. Aku terpaksa, macam biasa la kalau tak susahkan dia dua orang tu memang tak sah.

Perbualan diteruskan dengan rutin2 biasa dan sesi meminta no akaun bank aku. Namun dalam ceria itu ada sendu jauh di lubuk hati aku ni.
Dah sem ketiga, ini kali pertama aku mintak diorang hantar duit ke aku. Bukan nak cakap aku hebat, tapi jelas nampak perbelanjaan makin hari makin hebat.
Aku tak salahkan kerajaan atau sesiapa, kerajaan telah buat perkara baik dan tak halang hidup aku daripada berekspresi dan beribadah serta menjalinkan ukhwah.
Kalau aku ada kutuk2 kerajaan sikit tu memang adatlah, jiwa muda. Rebel segala mesti ada :D
Lagipun Tuhan tu tahu semuanya.
Aku terpaksa tempuh denga rela dan redho.

Aku doakan aku dan engkau yang baca ni selamat sejahtera selamanya.

Hidup ini memang akan ada hipokrasi, minta simpati setiap hari pun adalah hipokrasi. Kita boleh ubah hidup ni. Cuma perlu usaha dan aku tak berapa nak ada usaha tu sekarang.
Aku sedang cari dan cari. Moga aku sempat usaha cari usaha itu sebelum aku mati.