June 9, 2013

Tanya

Apa pendapat awak pasal pondan? Betul ke kita kawan dengan mereka maknanya kita sokong dan galakkan mereka?
Kalau ada yang 'special one' perlu ke contact 24/7?
Kenapa chat dengan saya? Saya ni dah la selalu tergolong dalam golongan stereotaip bebudak surau.
Kenapa awak nak kawan dengan saya? Geng surau tu kan ada.

Lebih kurang macam tu la persoalan yang diajukan kepada aku.
Senyum. Gelak pun ada.
Tak pernah lagi orang tanya pasal benda ni secara live di alam maya. 
Aku cuba jawab dengan ilmu cetek yang aku ada dan katanya bagus jawapan itu.
Bagus itu terpulang kepadanya penerimanya. Aku neutralkan apa yang patut, aku pesan, aku tegur apa yang patut. Kita semua sama. Ada Tuhan yang kita percaya. Tugas kita cuma lunaskan kewajipan kita sebagai hamba. Berbaik sangka amalan yang wajib dipraktikkan agar kita cuba dan boleh menjadi neutral dimana-mana. Benci sekalipun, larilah jauh, benci dengan kadar iman kita banyak mana. Kita ada tangan, mulut dan hati. Itulah alat membenci sejak azali. Aku percaya marah, dendam, dengki pasti wujud. Sama-sama kita transmitkan menjadi doa agar Tuhan tidak benarkan kita menjadi seorang yang Dia murka.
Doakan juga orang atau benda yang kita murka agar sentiasa dilindungi-Nya.
Sebarkan dakwah dengan cara yang paling hikmah. Sebarkan sayang sesama manusia. Sebarkan salam. Selamat bertegur sapa. Selamat segala.