May 18, 2015

Sebentar lalu

Waktu seperti berhenti ketika itu. Pasca hujan renyai serta sesi basah kuyup tiba. Titis air statik tidak mengalir. Bunyiannya juga hilang.

Gadis itu diamati dengan tekun. Matanya dijamu rinci setiap ruang wajah gadis itu yang juga statik. Hanya masa begitu saja yang mampu digunakan olehnya.

Senyuman melebar yang menampakkan baris gigi cantik terletak. Bibir yang berwarna merah jambu dan kelihatan tebal disertakan dengan juihan seksi. Pipi pula menonjolkan isinya yabg bulat dengan warna kemerahan. Hidung yang sedang-sedang saja dan tidak nampak mancung. Sedang-sedang saja. Biarpun ada beberapa ketulan jerawat halus di dahi, pipi dan juga dagu, namum lelaki itu memandang dengan senang hati. Keningnya pula cantik seperti dilukis tetapi ianya semulajadi. Kening nampak lebat tetapi coraknya jarang merenggang. Pandangan beralih ke bola mata. Terasa ingin terjun ke hati pada kali pertama lelaki itu menandangnya.

Hanya beberapa saat saja lelaki itu memandang terus ke dalam mata gadis itu seperti paranoid lagaknya. Lelaki itu berpaling dan terus berlari. Berlari sambil mengait kembali memori.

Mata gadis itu penuh dengan kisah silam yang tragis. Dia pernah diberi harapan dan dinodai oleh masyarakat bahawa kecantikan itu lebih utama berbanding kecerdikan. Lalu masyarakat yang kononnya mengambil berat soal kecantikan tadi telah mengambil kesempatan mempergunakan harta yang ada pada si gadis. Sama seperti kisah silam lelaki itu.

Selepas tujuh langkah larian lelaki tadi maka masa kembali berjalan. Manakala lelaki itu hilang dari pandangan dan dia muncul di masa silamnya sendiri.