June 7, 2014

Saya yang keliru.

Manusia dan cinta memang tak boleh dipisahkan. Ruang lingkup atmosfera ini dipenuhi dengan cinta. Ke mana sahaja kita pergi penuh dengan cinta. Tidak kira apa jasad dan jirim kita. Semua mahu bercinta. Saya pun sama. Ingin juga merasakan hal berkaitan cinta ini. Kusut juga memikirkan perihal cinta ini. Tidak habis didefinisikan oleh segenap lapisan bijak pandai berkaitan perkataan cinta. Macam-macam terjemahan dan teori dikeluarkan berkenaan dengan cinta. Rumit yang amat jika kita amati.

Saya pun bukanlah seorang yang mahir dalam membicarakan soal cinta ni. Bahkan jika dinilaikan cinta dengan saya sekalipun, memang tak ada nilai bagi pihak saya ini berbanding cinta. Maklumlah, semua lebih mencari tentang cinta agung yang terhampar di dunia ini. Bunyi macam ayat berdakwah kan? Bukan. 

Cinta ini banyak cabang, ciri-ciri dan undang-undangnya sendiri. Itu yang buat saya keliru. Keliru kerana asyik bertanya perlukah saya bercinta?
Orang kata cinta itu indah.
Tapi ada orang hidup mewah baru cakap itulah cinta mereka.
Orang kata cinta itu nafsu.
Saya tanya macam mana dengan makan makanan segera yang serba mewah itu menjadi kegemaran manusia?
Orang kata cinta itu buta.
Kenapa ada orang sanggup pertahankan maruah demi menuntut cinta sebab mahu menjadi panduan ke syurga?
Orang kata cinta itu merana.
Setahu saya nabi cinta akan umat mereka sehingga sanggup merana.
Orang kata jangan bercinta.
Saya tanya, kenapa negara ini ada polis dan tentera?
Orang kata cinta itu universal.
Saya mengaku saya seorang rasis. Mana universalnya?
Orang kata bercinta hingga ke syurga.
Saya baru lepas baca surat khabar berkenaan ajaran sesat, mereka buat sebab mereka mencari cinta Tuhan.
Orang kata cinta itu perlu pengorbanan.
Kenapa wujudnya aplikasi sosial yang hampir tiada fungsi namun kita sebagai mangsa?

Saya tidak mahir langsung bab cinta ini. Maafkanlah saya. Saya hanya mahu beritahu yang saya keliru.
Cinta ni bagus sebenarnya. Orang kata.