February 10, 2014

Solat Hajat Tunai

Macam biasa, time cuti panjang budak-budak sekolah atau musim perayaan mana-mana agama di Malaysia tercinta juwita ini, mesti ada orang melayu (dibaca Islam/Muslim) buat majlis kenduri seperti kenduri kahwin, kesyukuran, maulid/selawat/marhaban dan solat hajat. Terima kasih aku ucapkan kepada kerajaan Malaysia yang pemurah kerana sentiasa menambah serta memberi cuti kepada seluruh anggota masyarakat untuk bersuka-ria bersama keluarga sambil menzirahi jiran tetangga serta sanak saudara disamping masyarakat yang boleh beramah mesra sesama mereka. Tak kiralah kerajaan ni pemurah mana pun. Yang penting kita tak lupa Tuhan yang  Paling Maha/Amat Pemurah.

            Aku nak cerita pasal duit tunai dan hajat yang bakal tertunai sebenarnya. Semua bermula pasal orang-orang masjid ni selalu diajak ke rumah-rumah orang yang buat solat hajat. Aku bukanlah golongan budak masjid sebenarnya, tapi takde apa nak buat sangat time cuti jadi ikut sahaja ke mana yang orang nak bawak pergi majlis mana-mana pun. Semalam sebelum aku nak sampai masjid lagi tok siak ,namanya Hanafi, panggil aku time tu orang tak iqamat lagi, aku sampai je kat tangga masjid, pak cik Hanafi terus hulur angpau dan dia bagitau ke aku yang lepas solat kejap lagi ada solat hajat. Aku dah faham sebenarnya bila orang-orang masjid ni hulur angpau yang biasanya terisi not RM5, solat hajat.

Semalam aku pergi masjid, lambat seperti biasa. Aku tiba sebelum solat berjemaah bermula. Aku ni memang terer sangat bab solat berjemaah ni. Time orang nak solat baru aku sampai baru la tak membazir masa aku. Perangai macam ni korang jangan ikut, kelak rosak masa depan korang yang sedia rosak dek kerana kejar ilmu asbab nak cari wang tu.

            Bagi aku, ni buah fikiran aku la, perlu ke marhaen menghabiskan wang ringgit hanya untuk mintak tolong orang solat hajat? Pernah satu ketika aku terfikir alangkah nikmat kalau tiap-tiap hari ada orang buat soalt hajat. Secara realitinya, agama seperti disogok dengan tunai dan benda ini bagi aku satu amalan yang tidak sihat. Apa salahnya kalau bagi je makanan untuk ‘upah’ orang solat hajat tu mana tahu makanan tu menjadi darah daging bakal ulama atau wali yang join solat hajat masa tu kan.

            Kalau ikut suruhan agama, manusia disyorkan untuk berhajat sendiri dengan Tuhan, sama ada solat sorang-sorang atau jadi imam untuk solat hajat tu. Tak ada salahnya, mana tau lebih cepat makbul. Orang yang solat tu mungkin hanya nak duit upah itu sahaja. Contohnya macam aku yang tak berapa benar ni.
020214
AkhimullahM