December 20, 2013

Ke Hadapan Pelari Cinta

Ya, kamu.
Apa lagi yang aku mahu lakukan dengan kamu.
Bukan secara fizik, tapi cara saiko.
Aku tidak mahu sentuh fizik kamu itu, itu nafsu binatang.
Aku mahu sentuh saiko kamu itu, sebab aku ini orang.

Baru berapa puluh ribu juta saat ini kamu menghadirkan jasad yang suci terpelihara mahkota itu ke hadapan aku?
Aku tahu hidup kita mula hanya beberapa purnama menjejak bumi, kamu di purnama ke enam dan aku ke sepuluh.

Namun kehadiran kamu menyesakkan zarah rindu yang sedia ada untuk menjamu.
Ini memang nafsu, tapi bukan sikap aku meluru untuk kamu terus aku pacu.
Aku beri rongga masa agar kamu menyelinap di segenap arca yang aku bina secara beda.
Tiang-tiang itu aku import khas dari bumi cinta, bumi kecewa, dan juga bumi bahgia serta bumi duka nestapa.
Tak mungkin kamu mahukan semua, kerana kukuhnya arca itu bukan untuk dihuni sehingga kamu lalai dan terpaksa hinggap di neraka sini ataupun sana.

Aku tahu kamu tampak jelik dengan susun madah aku yang kadangkala perlu disertu sebab kata2 itu dilahirkan nafsu yang memburu kesetiaan uja kamu itu.
Ya, aku manusia. Wajib rasa semua bahan2 jiwa yang ada dengan memakannya. Aku harus pilih berhati-hati kerana semua tampak sempurna di mata.

Ya, kamu yang sekarang ini menguja aku dengan obor kegembiraan lantas menyalakan sedikit pencucuh cinta menyesakkan ruang rindu aku ini sekali lagi.
Namun, kadangkala kala aku mengherdik, kadangkala kamu aku lihat jelik dengan sokongan padu perangai bak adik2 merengek.
Ingin aku tegur kamu dengan gaya paling sopan, tapi aku mungkin merana kerana aku mungkin gopoh dan gelojoh.

Kamu, ya kamu!
Mungkin kamu ada nafsu juga, mungkin nafsu kamu itu lebih banyak daripada aku yang seperti bernafsu lebih ini.
Tapi, rupa kamu ada menggamit sesuatu yang telah aku tahu dari kamu sendiri. Jerih tunmpangan roda hidup kamu dan orang2 yang kuat mengayuh roda kamu itu telah kamu beritahu.

Jadi, izinkan aku untuk tidak memburukkan laluan berliku yang sudah direka-cipta oleh Tuhan aku dan kamu?
Sudikah kamu datang kembali dan mengembalikan sesuatu yang telah kamu ambil sejak pertemuan pertama dahulu. Selepas kamu beri kepada aku, aku mahu kamu pergi tanpa ambil lagi apa yang kau bakal pulangkan kepada aku?

Kembalikanlah dan aku akan kembalikan sisa yang sedia ada kepada kamu.
Ke hadapan kamu dengan jitu aku mahu, Pelari Cinta.