May 31, 2013

Baharua

Semalam. Pertama kali si jahil yang Faqir ini mengembara ke dunia baharu. Dunia yang entah apa rekaan, bentuk, jisim, jasad dan roh yang terisi di dalam benda itu. Sejak menjejakkan kaki ke era pemikiran meluas tanpa sempadan komunikasi di bumi jauh ini memang sekalipun pun tak terjentik di akal minda untuk memasuki dunia baharu itu. Si jahil yang Faqir tidak gelabah. Merelevenkan apa yang tampak janggal, memang janggal.

Satu sahaja yang terlintas dalam hatinya yang separuh besar teruja dengan suasana itu. Kenapakah kelas hari Isnin hingga Jumaat tidak seperti suasana ketika itu. Kerusi sandar berona merah yang tampak selesa beserta huruf dan nombor yang telah ditetapkan, skrin besar yang hampir sama panjang dengan dinding sebuah rumah kolej kediaman di universitinya. Ruang yang luas, di kerusi 'empuk' itu ada tempat untuk merehatkan tangan, ada tempat bekas bulat untuk meletakkan air yang dibeli di halaman luar dunia tersebut. Si jahil menunggu cereka apakah yang bakal tertancap di skrin mega itu.
............................................................................................................

Sebelum melangkah ke dunia itu, si jahil yang Faqir berlegar-legar di halaman luar. Memerhati. Reaksi, ekspresi, aksi dan pelbagai siri sikap serta atitud, longitud dan latitud insan yang sama dunia dengan Faqir.
Suami isteri dengan ahli-ahlinya, rakan seperjuangan bersama orang tersayang, dipaksa, terpaksa sayang. Budak baik yang sememangnya baik mencuba untuk bersenggama dengan dunia itu juga. Ada yang hadir seorang diri, dua, tiga dan kiralah seterusnya hingga penuh manusia yang beria-ia  untuk masuk ke dunia tu. Dinukilkan bahagia-dusta kononnya bahagia. Cucukan fesyen luahan idea barat terserlah di mata si Faqir. Tidak lengang dengan paras paha dan dada. Seperti biasa, si jahil yang Faqir memfleksibelkan diri menjadi releven.
Memasuki dunia itu perlu kesabaran masa yang cekal untuk menempuhinya. Sanggup insan-insan beratur penuh disiplin untuk dunia 'dua jam' petang itu. Si jahil yang Faqir tidak terkecuali.
............................................................................................................

Diam. Itulah tindakan si jahil yang Faqir. Tindakan untuk menunggu pengembaraan dimulakan.
Mula. Gambar-gambar bergerak sarat aksi, seksi, komedi. Ada orang baik(walaupun jahat), ada polis kawan dengan orang jahat, ada wanita matang, ada pasangan bahagia, ada talam dua muka ada macam-macam. Rencah dalam pegembaraan tu bagus, dekat dengan jiwa manusia sekarang.
Sepanjang pengembaraan Faqir  hanya rasa sejuk disebabkan mesin penyejuk yang telah tersedia dalam dunia baharu itu. Makin lalai dunia dirasakan. Hanyut disogok hilai tawa dan reaksi manusia lain sepanjang pengembaraan.
Akhir tirai pengembaraan, Faqir dapati pengembaraan baru telah ditancap bagi mengajak manusia yang seangkatan untuk masuk ke dunia itu lagi. Faqir rasa tidak mahu terjebak lagi dengan pengembaraan sebegitu.
............................................................................................................

Akhir sekali, melalui pebgembaraan tersebut, si jahil Faqir menyimpulkan hidup bekerluarga lebih selamat daripada kita menjadi si Rambo yang macho. Keluarga itu penting dalam jatuh bangun industri manusia.
Hormat. Sopan santun. Gigih dan perkara lain-lain akan kita petik dari isi keluarga tersebut.
Bukan brotherhood, tapi familyhood. Baru Assabiyah!!!
............................................................................................................