May 4, 2013

a d i l

Entahlah, aku tak pasti apa yang aku buat. Kadang-kadang kekok, 'cool', gelabah dan... macam-macam lagilah. Aku bingung atau bengong apabila fikir. Cuba kepada neutral sentiasa. Pengaruh apakah yang membuatkan aku menjadi rambo atau seorang bodoh awal pagi lagi. Fikir, fikir dan terus berfikir. "kau gatal aku gatal, fair & square". Kalau ada apa-apa mintak diperbetulkan niat. Fungsi niat aku penting. Ada sahaja yang selalu 'remind' tu. Aku ingat, cuba untuk ingat, aku masih ingat. Nah, jadilah seperti biasa. Bukan kasanova atau kepala bana. Karma itu ada wahai saudara yang agak mulia (kot).

Kisah kawan aku, tak tau betul atau tidak. Pagi-pagi lagi disuap, disogok, disumbat dengan alunan muzik yang ada takat nyaring yang kalau boleh dikira tujuh skala petala langit pun lebih daripada tu dia dapat. Lagu pula berona jiwang karat radio malaya. Teman seruang  yang bagi dia 'brekpes' tersebut. Aku hanya pantau dari skrin kecil diatas meja yang penuh serakan ilmu agama dan limu senggama minda tulisan manusia biasa namun luar biasa dengan pendirian masing-masing. Cuma aku harap karma datang dengan tiba-tiba dan membalas bunyi-bunyian itu dengan merosakkan peranti yang menciptakan kebingitan itu. Aku pun boleh membawa kebingitan yang segar ke reruang kawan aku itu dengan aman. Kononnya akulah karma itu.